Polfarere

doxrud-(1).pngChristian Doxrud (1881-1935)

Christian Doxrud var kaptein på Fram i Sør-Amerika 4.11.1912-3.10.1913 og videre 1. styrmann på reisen tilbake til Norge som ble avsluttet i Horten 17. juli 1914.
 
Christian Doxrud ble født i Kristiania 10. august 1881 som det tredje av fem barn. Hans far, overlærer og apoteker Ole Christian Lund fra Hammerfest, og hans mor Eugenie Lovise Jensine fra Kristiania, ble skilt og moren ble blomsterhandler av yrke. Femten år gammel var Christian, sammen med klassekamerater, med på å stifte fotballklubben Lyn i Oslo.
 
I 1903 avla Christian Doxrud avgangseksamen ved Sjøkrigsskolens nederste avdeling og året etter fikk han sekondløytnantstilling i Den kongelige norske marine. I 1905-06 var han styrmann på flere skip til han i perioden 1906-09 var kaptein på flere dampskip i Chile. I 1910 startet han guttespeiderbevegelsen i Valparaiso, Chile. I 1910 var han premierløytnant på panserskipet Norge.
 
Den 4. november 1912 overtok Doxrud kommando på Fram, som da lå i Buenos Aires mens de fleste av mannskapet dro hjem til Norge. Mens Doxrud var i Buenos Aires med Fram tok han det internasjonale flysertifikatet på oppdrag fra Roald Amundsen som planla flyvinger på det som skulle bli hans nordpolsekspedisjon med Fram. Doxrud seilte så Fram til Colón for å vente på at Panamakanalen skulle åpnes. Den 3. oktober 1913 kom kaptein Thorvald Nilsen tilbake om bord og Doxrud var med som 1. styrmann for å seile Fram tilbake til Norge. De ankom Horten 17. juli 1914.
 
Under første verdenskrig meldte Doxrud seg til tjeneste i marinen. Han var blant annet sjef for bevoktningsfartøyet Frøya som gikk nøytralitetsvakt fra Agdenes. Ved en anledning måtte han hindre at det engelske patruljefartøyet Tenby Castle og krysseren Victorian tok det tyske skipet Pallas i arrest i norsk farvann. Han bordet det engelske fartøyet og gjorde dem oppmerksom på at dette skjedde innenfor Norges grense, og engelskmennene mistet derved sitt “bytte”.
 
I april 1916 giftet Doxrud seg i Nidarosdomen med Gerd Klingenberg fra Trondheim og de fikk en sønn, Christian Ingvar (1917) og en datter, Astrid Eugenie (1919). Doxrud tjenestegjorde videre ved 4. sjømilitære distriktskommandoens kontor i Trondheim til han i 1918-19 ble disponent i Ballangrud maskinforretning.
 
I desember 1924 foretok han og en annen pilot den første passasjerflygningen over Andesfjellene. Det hadde vært flydd over fjellkjeden mange ganger tidligere, men aldri med passasjerer. Den 1400 km lange flyturen fra Buenos Aires til Santiago, Chile tok 10,5 time effektiv flygning. De to flyene, med tilsammen seks personer om bord, landet og overnattet i Mendoza underveis.
 
I 1925 ble Doxrud honorærkonsul for Chile. Han var norsk agent for den tyske flyprodusenten Junker og var involvert i både markedsføring og salg av flyet i Norge, samt forberedelser til de første nasjonale og internasjonale flyruter i Norge. På to uker i løpet av høsten 1926 organiserte han mer enn 200 oppvisningsflyvninger med til sammen 1000 passasjerer med Junkers fly. Aftenposten skriver om en kjøpmann som var med hele 10 ganger, til en pris av 20 kroner per tur. Doxrud var med på å stifte Norsk Aeroklubb i 1928 da Roald Amundsen ble valgt til formann og han selv til nestformann, mens Tryggve Gran ble valgt inn i styret. I 1930 arbeidet Doxrud for Klingenberg Trading Company.
 
Christian Doxrud døde 11. november 1935 av nyrekreft og ble kremert og begravet på Vestre gravlund i Oslo. Han ble beskrevet som en språkmektig mann.

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det.
Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det"

Roald Amundsen
 

Hjem Kontakt Nettstedskart Ansvarsfraskrivelse

Copyright ©2014, The Fram Museum. All rights reserved.