Polfarere

 

italienere-Norge.png

Arduino, Cecioni, Pomella, Caratti og Alessandrini

Italienerne på Norge-ferden:

Ettore Arduino (1890-1928)
Mekaniker
Ettore Arduino ble født i Verona, Italia. Han var vingløytnant i det militære aero-ingeniørkorps. Han ble luftskipsingeniør og deltok i bombetokter under krigen mot Østerrike. Han fortsatte i Fabrikken for aeronautiske bygg etter krigen.

I 1926 deltok han på Amundsen-Ellsworth-Nobile Transpolar Flight hele veien fra Roma via London, Leningrad, Vadsø, Svalbard, over Nordpolen og til Teller.

Han var sjefsingeniør med ansvar for motorene på Umberto Nobiles luftskip Italia i 1928, og døde da luftskipet havarerte og forsvant med restene av luftskipet etter at gondolen var blitt revet av på isen. Like før luftskipet forsvant klarte han å kaste ut nødvendig utstyr til de andre på isen. Aeroklubben i Verona ble dedikert til hans minne.

Natale Cecioni (1888-1960)
Sjefsmekaniker på Norge
Natale Cecioni ble født i Vaglia, Italia. Han var mekaniker både på Norge og på Italia, og overlevde Italias havari i 1928 til tross for at han ble kastet ut på isen og brakk begge beina sine stygt.

Vicenzo Pomella (1896-1928)
Mekaniker
Vicenzo Pomella ble født i St. Elias Fiumerapido i Italia og gikk på barneskole der. Han ble snekkerlærling på Cocorocchia Angelo, som var en skole for utvikling av menneskelige og sosiale egenskaper. I en alder av 13 flyttet han til Roma til en av sine ni søsken, hvor han begynte å jobbe på forskjellige store verksteder. Under første verdenskrig (1915-18) ble han innskrevet hos Aeronautiske Ingeniører i Torino, hvor han kunne delta på mekanikerkurs for luftskip.

Den 9. august 1918 ble han en del av mannskapet til Fulco Ruffo di Calabria og Gabriele D'Annunzio, som fløy til Wien i Østerrike. Deretter begynte han å arbeide ved Stabilimento Costruzioni Aeronautiche di Roma, hvor han ble lagt merke til av general Umberto Nobile som ville ha ham i skvadronen sin.

I 1926 deltok han på luftskipet Norges ferd. I 1928 deltok han på Nobiles ekspedisjon med luftskipet Italia, og under havariet ble han kastet ut på isen og døde av hodeskadene han pådro seg. (http://www.comune.santeliafiumerapido.fr.it/index%20citt/aree/Personaggi%20storici/4.Vincenzo%20Pomella/Vincenzo%20Pomella.htm)

Attilio Caratti (1895-1928)
Mekaniker
Attilio Caratti ble født i Rovato i Italia 6. mai 1895. Etter første verdenskrig vendte han tilbake til Rovato. Etter at hans far døde jobbet han på familiens verksted med sine brødre.

I 1926 deltok han som mekaniker på luftskipet Norge og i 1928 på Italia med general Umberto Nobile. Han forsvant i restene av luftskipet etter at gondolen var blitt revet av på isen.

Hans bror skal ha vært med på å designe luftskipet Norge og familien hans finansierte et minnesmerke i Ny-Ålesund (av Tina Zucculi).

Renato Alessandrini (1890-1928)
Rigger
Alessandrini var rigger på luftskipene Norge og Italia og omkom under Italias havari da han forsvant i restene av luftskipet etter at gondolen var blitt revet av.

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det.
Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det"

Roald Amundsen
 

Hjem Kontakt Nettstedskart Ansvarsfraskrivelse

Copyright ©2014, The Fram Museum. All rights reserved.