OM MUSEET

Skoler, studenter og AKS

Alle elever fra norske grunnskoler, videregående skoler og barnehager, har i følge med lærer gratis inngang til Frammuseet i regi av Skolen/AKS. Tilbudet gjelder ikke folkehøyskoler eller voksenopplæring.

Gjøa bygget vises en informativ og flott FILM OM DE POLARE EKSPEDISJONENE. Den varer i ca. 12 min. og starter hvert hele kvarter. I denne bygningen ligger også GJØA, som var det første skipet gjennom Nordvestpassasjen. Her finner du også modeller av polarskutene, luftskipet Norge og sjøfly.

I Fram byggets 2. etasje finnes en SIMULATOR som tar deg tilbake 150 år og viser en mislykket ekspedisjon til de nordligere farvann. Det er kaldt i simulatoren og kan være uhyggelig for noen. Her ser du nemlig et par mann liggende til sengs med fremskreden skjørbuk, som ikke var uvanlig på den tiden. C vitaminmangel.

Innerst i denne etasjen finner du også en flott MODELL AV FRAM I ISEN som tydelig viser at teorien holdt; at skuta skulle presses opp av isen og ikke ned.

Dere er velkommen til å GÅ INN I FRAM Det er spennende å se hvor de bodde under de lange ekspedisjonene

Innerst i byggets 1. etasje er det en liten SKYTEBANE og en SLEDETREKK-SIMULATOR. Her kan elevene konkurrere om hvem som er den tøffeste polfareren.

Om sommeren er det fint å SPISE matpakken i parken som omgir museet, eller det er vinter eller regner kan elevene spise i amfiet under baugen på Fram.

Det er lov å FOTOGRAFERE hvor dere vil på museet. Ta noen morsomme bilder i polarsihuettene.

Inspirasjon

«Elevene har lært masse og det er et tema som fenger veldig. Det ble fortalt på en inspirerende måte og det ble skapt god kontakt med elevene. Alt i alt er vi kjempefornøyde med omvisningene på Frammuseet, og kommer til å benytte oss av dette tilbudet i årene fremover».

Stian Habberstad
Faglærer 3. klasse