Høstferie på Frammuseet!

Velkommen til høstferien på Frammuseet!

Vi fyller dagene med spennende aktiviteter for store og små!

Aktivitetene er inkludert i  i ordinær inngang til museet og gjennomføres i henhold til myndighetenes gjeldende anbefalinger om smittevern.
Meld dere på i resepsjonen – begrenset antall plasser.

11:00 / 14:00 Inuittfortellinger
Som urbefolkningen i Arktis har inuittene alltid vært en viktig del av polarutforskning og en unik kunnskapskilde for mange polarekspedisjoner. Både Nansen og Amundsen ble fascinert over måten de levde på i de krevende forholdene, deres særegne tradisjoner, kulturelle arv og kunstneriske begavelser. Bli med og hør på fengslende historier fra inuittenes mytologi!

11:30 / 13:30 Livet ombord på Fram
Vi samles på dekket av Fram for å få et unikt innblikk i livet ombord på den legendariske polarskuta.Hva spiste Norges største polarhelter til frokost? Hvor i skuta bodde alle hundene Amundsen tok med seg til Antarktis? Hvorfor står det en vindmølle på dekket av skipet? Hvordan feiret man jul på Fram?

12:20 Polardyrenes workshop
Her får du lære mer om dyrene fra både Arktis og Antarktis, hilse på vår moskusfamilie og lage din egen pingvinmaske!Det er krevende å leve i polarområdene, men her kryr det av dyreliv – både på land og i havet. Du får vite hvordan de forskjellige dyreartene klarer å overleve de lange polarvintrene med lave temperaturer, utfordrende lite næring og kun isen rundt seg. Og om du vil se hvor stor en ekte isbjørn kan være og hvordan en albatross ser ut – så spør oss hvor i museet du finner dem.Pris pr. maskesett 50,- NOK.