Kom og se unik keramikk på Frammuseet!

Åpent nå! Fra 11. oktober til 31. august 2023 viser vi noe ganske unikt her på museet: Theodor Friestads keramiske arbeider med polare motiv, som alle ble laget til en stor internasjonal polarutstiling som aldri ble avholdt. Åpningen var lagt til 1940, men så kom det altså en verdenskrig i veien.

Se bilder fra åpningen nederst i artikkelen.

Fram til nå har arbeidene vært å se på Egersund Fayancemuseum, men nå har de altså funnet veien til Oslo og til Frammuseet, noe som gir våre besøkende en mulighet til å oppleve et helt unikt blikk på polarhistorien og på arktisk dyreliv.

Friestads arbeider har et lekent nærmest eventyraktig preg, og består av glaserte krukker og urner med polare motiv, samt av menneske- og dyrefigurer i ulike størrelser. De minner ikke direkte om noe annet, men som figurer er de kanskje nærmere Ivo Caprino enn Michelangelo. Uformelt, annerledes, men kanskje samtidig typisk norsk.

En lekende isbjørnfamilie.

Fontene med isbjørner.

…og en litt utspekulert hval eller spekkhogger i midten.