Hansen, Ludvig Anton (1871-1955)

Ludvig Hansen ble født i Tromsø 16. april 1871, og var sjømann og blikkenslager på Amundsens ekspedisjon med Fram til Antarktis 1910-12.

Ludvig Anton Hansen (1871-1955)

Ludvig Anton Hansen tilhørte en familie med lange arktiske og polare tradisjoner. Broren hans var Lars Hansen, en forfatter som skrev flere bøker om lokalsamfunnene langs kysten av Nord-Norge og på Svalbard. Lars’ kone var Laura Marie Zachariassen, datter av Søren Zachariassen, som fraktet den første lasten med kull fra Svalbard til fastlandet i 1899. Faren hans var blikkenslagermester.

Fra han var 17 år gammel, var Hansen ishavsseiler. I en periode mellom 1890 og 1896 jobbet han utenlands, men returnerte til arbeidet i Nordishavet. Han skal ha avtjent verneplikt på seilskip i den amerikanske marinen 1892-93. I 1898 reiste han som harpuner til Svalbard med Viktor Emanuels yacht Elena, som var på jakttur og bryllupsreise. Året etter var han med kronprinsens skip Taurus på forskningstokt.

I 1905-06 overvintret han i Advent Bay, Svalbard som tolk og altmuligmann for det amerikanske kullselskapet The Arctic Coal Company.

Etter anbefaling fra Amundsens venn i Tromsø Fritz Zapffe, fikk Hansen hyre på Fram da Amundsen dro av gårde i 1910 på ekspedisjonen som skulle til Nordpolen, men som istedenfor endte opp i Antarktis. På reisen sørover lagde Hansen nye tanker til primusene som skulle tas med på sledeturen til Sydpolen. De gamle var ikke sterke nok, viste det seg. Amundsen var konstant opptatt av viktige detaljer som dette for å sikre at de skulle lykkes med turen til Sydpolen.

Mens Amundsen og overvintringspartiet var på land i Antarktis, seilte Framnordover til Sør-Amerika og så på oseanografisk tokt i Sør-Atlanteren. De som hadde overvintret ble plukket opp i Hvalbukta i januar 1912.

Etter Fram-ekspedisjonen ble Hansen først fyrvokter på Bakfjord fyr i Finnmark 1913-16, og deretter på Torsvåg fyr like ved Tromsø 1916 til 1940. På tampen av sin karriere jobbet han som vaktmester ved NRKs kontor i Tromsø. Han døde i mai 1955, 84 år gammel. Helmer Hanssen holdt en minnetale over ham på Tromsø lokalradio.